دکتر زرهانی: مدارس و آموزشکده‌های سما باید پرچمدار آموزش معارف دین در کنار علم در این برهه تاریخی باشند

دکتر زرهانی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما در یادداشتی درخصوص چگونگی ایجاد دین باوری در نسل نو چنین نوشت: انسان در نوجوانی و جوانی بین دو دسته از کشش ‌ها و جاذبه ‌ها در نوسان است از یک ‌سو طبیعت انسان شکوفا می ‌شود و خواسته ‌های نفسانی نمایان می‌ گردند و میل به لذت ‌طلبی قوی می‌ شود و از سوی دیگر فطرت پاک الهی انسان را به سمت ارزش ‌ها و معنویات ‌ها سوق می‌ دهد و انگیزه خداشناسی و عبادت در او تجلی پیدا می ‌کند. هر دو بعد انسان یعنی هم طبیعت و هم فطرت نیروهای پشتیبانی ‌کننده ‌ای دارند و مورد حمایت مستمر واقع می ‌شود. در جهان ‌بینی توحیدی بین طبیعت و فطرت انسان تضاد نیست اگر طبیعت بر مبنای فطرت مدیریت شود یک فرصت مهم در زندگی فردی و اجتماعی به شمار می‌آید. اگر طبیعت آدمی به نفس اماره سپرده شود طغیان می‌ کند و تبدیل به یک تهدید خطرناک می ‌گردد. یکی از مهم ‌ترین کارکردهای دین استقرار طبیعت در قلمرو فطرت توحیدی و انتقال بنی‌آدم از وادی ظلمات به ‌سوی اقلیم نور است. طبیعت انسان بخشی از آفرینش خدا و مجهز به جاذبه‌های حیات ‌بخش مثل میل به تشکیل خانواده است ولی اگر رها شود گرفتاری به بار می‌آورد. طبیعت انسان اگر مدیریت نشود بازیچه نفس اماره و شیطان‌های پنهان و آشکار می‌شود و مرتعی می‌گردد برای رشد علف ‌های هرز یعنی رذائل اخلاقی و صفاتی که انسان را از کمال دور می ‌کند و از انسانیت ساقط می ‌نماید و در این حالت آدمی با دو بال آتشین خشم و شهوت به عمق دره ‌های تاریک بی ‌و بند باری پرواز می‌ کند. در مقابل این وضعیت، فطرت الهی انسان از ناحیه وحی و عقل و حجت خدا پشتیبانی می ‌شود و از پیوستن این موهبت ‌ها در شخصیت آدمی، صفات نیکو و فضایل عالی انسانی ایجاد می‌ گردند. کار بزرگ معلمان و مربیان امور تربیتی و کارشناسان تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد خودآگاهی و معرفت در نسل نو برای شکوفایی فطرت و مدیریت طبیعت خود به کمک آن ودیعه الهی و نیروهای حمایت ‌گر آن است. اگر متولیان تعلیم و تربیت فطرت را رها کنند عوامل مخرب به ‌سوی بهره ‌برداری نامطلوب از طبیعت نوجوانان و جوانان حرکت می‌ کنند و تهاجم فرهنگی معاصر از همین رهگذر اتفاق می ‌افتد. ایجاد معرفت دینی در دانش ‌آموزان از طریق کتاب‌ های تعلیمات دینی که گرفتار امتحان و ترس و تست و تراکم حافظه هستند به سادگی میسر نمی‌ شود. بلکه مستلزم معلمان صاحب نفس و ماهری است که استادانه با فطرت کودکان و نوجوانان و جوانان ارتباط برقرار می ‌کنند و به دور از ایجاد واهمه و اضطراب و تهدید، منطق دین خداوند را به آنان تعلیم می‌دهند و دانش‌آموزان را به سمت خودشناسی و خداشناسی هدایت می‌ کنند. این معلمان و مربیان معرفت‌ آفرین با استدلال و اتکا به قرآن و سنت و عترت و با لطافت، فن بهره‌ وری سالم از طبیعت انسانی را در پرتو فطرت به آینده‌ سازان یاد می‌دهند و دانش ‌آموزان در سایه چنین معرفتی یاد می ‌گیرند که طبیعت بشری نعمت خداست نه ‌باید سرکوب شود و نه‌ باید دستخوش طغیان گردد بلکه باید به منزله امکانی برای رشد و تکامل از آن استفاده شود. وقتی طبیعت آدمی در معرض نور وحی و عقل و هدایت انسان کامل و اثرگذاری صالحان قرار می‌گیرد و روشن می‌شود از خطر آسیب‌ ها مصون می‌ ماند و از تعرض شیاطین و نفس اماره و رذائل اخلاقی و ناصالحان نجات می ‌یابد. البته انسان در سنین نوجوانی و جوانی گاه و بیگاه دچار لغزش‌ هایی می‌ شود و باید با مهارت توبه و انابه مأنوس گردد و با اولین انذار نفس لوّامه به ریسمان الهی چنگ بزند و به دامان حق برگردد و طعم شیرین تقرب را بچشد. برخورد با این افت و خیزها را باید معلمان و مربیان پرورشی با زبان ساده و صمیمی و با ایجاد ارتباط دوجانبه به دانش ‌آموزان یاد بدهند و در ذیل اسم زیبای ستارالعیوب، لغزش ‌ها را نادیده انگارند و اسباب رشد و تکامل آنان را فراهم آورند و از زدن برچسب‌های موهن اجتناب کنند. یکی از راه‌های شکوفایی فطرت، «آموختن گفتمان انبیاء» به دانش‌آموزان است. اگر هدف از آفرینش عبادت انسان باشد گوهر عبادت معرفت است و بالاترین سطح معرفت، خداشناسی و آشنایی با مبدأ و معاد و فلسفه ظهور پیامبران و نقش هدایت و ولایت الهی در ارتقای انسان و رشد جامعه بشری است. معتبرترین منبعی که این معارف را به ما یاد می‌دهد گفتمان انبیاء است که در قرآن مجید و احادیث نبوی و سخنان ائمه اطهار (ع) به نیکی نمایان است. کار ایجاد دین ‌باوری در نسل نو از اینجا مشکل می ‌شود که ما به عنوان پدران و مادران و معلمان ممکن است در تعلیم فلسفه دین و گفتمان پیامبران قصور روا داریم. وحی نزدیک ‌ترین و منطق ‌ترین زبان با فطرت الهی انسان است چون هر دو یک سرچشمه دارند و وصل به پروردگار می ‌باشند. معلمان و مربیان تربیتی می‌توانند در یک فضای دوستانه و عقلانی و با مشارکت دانش ‌آموزان کنجکاو و پژوهشگر با کمک کشف ‌الآیات و استفاده از رایانه گزیده ‌ای از گفتمان انبیاء را از قرآن مجید استخراج کنند و با استفاده از تفاسیر قرآن مجید پیرامون رسالت انبیاء به بحث و تبادل نظر بپردازند و برتری این گفتمان را بر گفتمان ‌های مادی نشان دهند و به ‌طور هم ‌زمان و به تدریج بر دایره دانش، بینش و کنش آینده‌سازان اثر بگذارند. اگر دانش‌آموز بفهمد که پیامبران چگونه به دنیا نگاه کرده‌اند و برای هدایت انسان چه برنامه‌ای داشته‌اند و با چه جاذبه ‌ها و دافعه‌ هایی مواجه بوده‌اند، به نحو عمیق ‌تری به باورهای دینی دست می ‌یابند و به لوازم دین ‌داری پای ‌بندی نشان می ‌دهند. برای مثال اگر دانش‌آموزان بدانند و باور کنند که همه انبیاء یک هدف و مأموریت مشترک داشته‌اند و برای ترویج پرستش خداوند و اجتناب از طاغوت برانگیخته شده ‌اند، از نوعی جاذبه و دافعه سازنده برخوردار می ‌شوند و در روند همانندسازی به رسولان الهی تأسی می‌کنند. خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» ما در هر امّتى رسولى برانگیختیم که:«خداى یکتا را بپرستید؛ و از (پرستش) طاغوت اجتناب کنید.» خداوند گروهى از آنان را هدایت کرد؛ و گروهى از آنان ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‌ کنندگان چگونه بود! (سوره نحل آیه 36) تدوین جامع گفتمان انبیاء در قرآن مجید و تحلیل آن مستلزم تحقیق و تألیف کتاب فاخر و اثر قابل توجهی است، لیکن برای تجهیز معلمان و مربیان تربیتی برای ورود به این بحث سازنده به چند نمونه از جهت‌گیری انبیاء اشاره می‌شود. 1- دعوت به شناخت نعمت‌های الهی و تفکر درباره قواعد و سنت‌های حاکم بر هستی خداوند می‌فرماید: «قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ (31) فَذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ ۖ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ (32)» بگو: «چه کسى شما را از آسمان و زمین روزى مى‌دهد؟ یا چه کسى مالک (و خالق) گوش و چشمهاست؟و چه کسى زنده را از مرده، و مرده را از زنده بیرون مى‌آورد؟ و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى‌کند؟» بزودى (در پاسخ) مى‌گویند: «خدا»، بگو: «پس چرا تقوا پیشه نمى‌کنید (و راه شرک مى‌پویید)؟! (31) این گونه است خداوند، پروردگارِ حقّ شما (داراى همه این صفات)! با این حال، بعد از حق، چه چیزى جز گمراهى وجود دارد؟! پس چرا (از پرستش او) روى گردان مى‌شوید؟!» (32) (سوره یونس) 2- دعوت به خداشناسی و توحید برمبنای بصیرت خداوند می‌فرماید: «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» بگو: «این راه من است! من و پیروانم، با بصیرت کامل، به سوى خدا دعوت مى‌کنیم. منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم». (سوره یوسف آیه 108) 3-دعوت به‌ سوی پروردگار با حکمت و پند نیکو و جدال احسن خداوند می‌فرماید: «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» با حکمت و اندرزِ نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما؛ و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. پروردگارت، از هر کسى بهتر مى‌داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او هدایت یافتگان را بهتر مى‌شناسد. (سوره نحل آیه 125) 4- انجام کار بی‌ مزد و منت خداوند می‌فرماید (سخن نوح پیامبر «ص»): «وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۚ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ» اى قوم من! به خاطر این دعوت، اجر و پاداشى از شما نمى‌طلبم؛ اجر من، تنها بر خداست. و من، کسانى را که ایمان آورده اند، (بخاطر شما) از خود طرد نمى‌کنم؛ چرا که آنها پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد; (اگر آنها را از خود برانم، در دادگاه قیامت، خصم من خواهند بود;) ولى شما را گروهى مى بینم که جهالت به خرج مى دهید. (سوره هود آیه 29) 5- استعانت از خداوند و استقامت برای رسیدن به هدف خداوند می‌فرماید: «قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» موسى به قوم خود گفت: «از خدا یارى جویید و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار مى‌کند؛ و سرانجام (نیک) براى پرهیزگاران است». (سوره اعراف آیه 128)







6- رعایت عدل و انصاف و حفظ حقوق مردم و خودداری از فساد خداوند می‌فرماید: «وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» و به سوى مدین، برادرشان شعیب را (فرستادیم)؛ گفت: «اى قوم من! خدا را بپرستید، که جز او معبودى براى شما نیست. دلیل روشنى از طرف پروردگارتان براى شما آمده است؛ بنابراین، حقّ پیمانه و وزن را ادا کنید؛ و از اموال مردم کم نگذارید؛ و در روى زمین، بعد از آن که (در پرتو ایمان و دعوت انبیا) اصلاح شده است، فساد نکنید. این براى شما بهتر است اگر باایمان هستید»(سوره اعراف آیه 85) 7-رعایت حقوق بشر و صیانت از خانواده در پرتو توحید خداوند می‌فرماید: «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» بگو: «بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: این که چیزى را همتاى خدا قرار ندهید؛ و به پدر و مادر نیکى کنید؛ و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشید؛ ما شما و آنها را روزى مى دهیم؛ و به کارهاى زشت نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان؛ و انسانى را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید، مگر بحق (و از روى استحقاق). این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، تا بیندیشید. (سوره انعام آیه 151) 8- دعوت برای تمرکز بر مشترکات دینی و دوری از تفرقه در قرآن می‌خوانیم: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» بگو: «اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم؛ و بعضى از ما، بعض دیگر را ـ غیر از خداى یگانه ـ به ربوبیت نپذیرد.» هر گاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم». (سوره آل عمران آیه 64) 9- از میان برداشتن اختلافات از بین مردم در قرآن می‌خوانیم: «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ» مردم (در آغاز) امت واحدى بودند؛ (بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافاتى پیدا شد؛ در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت؛ تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانى را، که به سوى حق دعوت مى کرد، با آنها نازل نمود؛ تا در میان مردم، درباره آنچه اختلاف داشتند، داورى کند. تنها (گروهى از) کسانى که کتاب را دریافت داشته بودند، پس از آنکه نشانه‌هاى روشن به آنها رسیده بود، به سبب انحراف از حق و ستمگرى، در آن اختلاف کردند. ولى خداوند، کسانى را که ایمان آورده بودند، بر حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، هدایت نمود؛ و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت مى‌کند. (سوره بقره آیه 213) 10- دعوت به توحید و یکتاپرستی در قرآن می‌خوانیم: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ» ما پیش از تو هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر این که به او وحى کردیم که: «هیچ معبودى جز من نیست؛ پس فقط مرا پرستش کنید». (سوره انبیاء آیه 25) 11- ترویج فرهنگ نیکوکاری در قرآن می‌خوانیم: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ» و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت مى کردند؛ و انجام کارهاى نیک و برپاداشتن نماز و اداى زکات را به آنها وحى کردیم؛ و تنها ما را عبادت مى‌کردند. (سوره انبیاء آیه 73) 12- اعطای بصیرت و هدایت و رحمت به جامعه در قرآن می‌خوانیم: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ مِن بَعْدِ مَا أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولَىٰ بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» و ما به موسى کتاب آسمانى دادیم بعد از آن که اقوام (گمراه) پیشین را هلاک کردیم؛ کتابى که براى مردم بصیرت‌آفرین بود، و مایه هدایت و رحمت؛ شاید متذکّر شوند. (سوره قصص آیه 43) شایان ذکر است که تعداد زیادی از آیات نورانی قرآن مجید ویژگی‌های گفتمان فطرت‌پذیر و منطق رسولان الهی را به روشنی نشان می‌دهند. در زمانه‌ای که فرهنگ لیبرالیسم و سکولاریسم و نظام سرمایه‌داری دچار بحران شده است، احیای تفکر دینی رسالت همه معلمان و مربیان مصلح و صالحی است که به نجات انسان و انسانیت در پرتو توحید می‌اندیشند. و مدارس و آموزشکده‌های سما باید پرچمدار آموزش معارف دین در کنار علم در این برهه تاریخی باشند.





پیام دکتر ولایتی به مناسبت هفته دفاع مقدس

بسمه تعالی هفته دفاع مقس یادآور روزهای حماسه، رشادت، فداکاری و از جان گذشتگی دلیرمردان غیور و بزرگی است که اقتدار و استقلال امروز کشور را به رهبری امام خمینی کبیر (ره) رقم زدند و امروز هم مسیر سرخ و نورانی آنان با الگو گیری از آموزه های بلند اسلامی، تعالیم اهل بیت (علیهم السلام) و ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) که این بار محرم و هفته دفاع مقدس نیز همزمان گردیده است ، با تدبیر مقام معظم رهبری، شجاعت و فداکاری مدافعان حرم و شهدای مدافع حرم همچون شهید حججی ها و سرداران و ایثارگران بزرگ، همراهی ملت شریف و بزرگ ایران اسلامی و همت و عزم مسیولان دلسوز نظام علیرغم همه دشمنی ها و توطیه ها که نمونه اخیر آن را در سخنان سخیف رییس جمهور کاسب کار آمریکا مشاهده کرده ایم مسیر امنیت، ثبات، استقلال و پیشرفت کشور ادامه داشته و خواهد داشت· این ایام نورانی و بزرگ را به ملت شریف ایران و تمامی نیروهای نظامی و انتظامی و ایثارگران عزیز تبریک عرض می نمایم و از خداوند متعال مسیلت دارم ما را قدران عظمت شهدا و خانواده های آنان قرار دهد ان شاالله.





پیام دکتر سید احمد زرهانی رئیس سازمان سما به مناسبت آغاز سال تحصیلی 97-96





پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید؛ دانشگاهیان باید مرزهای جهانی دانش را طی کنند

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه شروع سال تحصیلی 97-96 با صدور پیامی، ابراز امیدواری کرد شروع دوباره سال تحصیلی جدید همراه با تحقق امیدها و آرزوهای بزرگ برای جامعه علمی کشور به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی باشد. : متن پیام دکتر فرهاد رهبر بدین شرح است بسمه تعالی حضرت محمد (ص): پرسش نیمى از دانش است آغاز سال تحصیلی جدید را به همه استادان گرانقدر و متعهد، دانشجویان عزیز و کارکنان خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و تهنیت می گویم. تلاقی بهار علم و دانش با هفته دفاع مقدس، بوی ماه مهر را با حماسه و جهاد عجین کرده و این طلیعه گرانقدر نشان از شکوه و بالندگی ایران اسلامی دارد؛ بی شک دانش و معرفت راستین روشنگر چراغ عزت و افتخار این کشور و تداوم بخش آرمان های شهیدان و غیورمردان این سرزمین است. در هزاره سوم موتور محرک توسعه و پیشرفت هر کشوری از رهگذر دانشگاهها و مجامع علمی آن می گذرد، از تولیدات در حوزه فناوری، تکنولوژی و اقتصاد گرفته تا تولیدات فرهنگی و اجتماعی خاستگاه همگی آنها مجامع علمی و دانشگاهی است. دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از سه دهه فعالیت علمی، نقش مهمی در ارتقای علمی کشور داشته و هم اکنون با تدوین برنامه ریزی جامع تر، آینده نگری و نیازسنجی دقیق تر برای سربلندی و رفع معضلات کشور با تکیه بر استعداد های استادان و دانشجویان عزمی محکم تر از همیشه دارد. پرواضح است که دانشگاهیان باید مرزهای جهانی دانش را طی کنند و الگویی روشن از فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی را به نمایش بگذارند و رونق حکمت و فلسفه اسلامی را در سایه کرسی های آزاد اندیشی و به دور از سیاست زدگی طنین انداز نمایند. از اعضای این خانواده بزرگ به ویژه استادان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان گرانقدر می خواهم که با جرأت علمی متکی بر پژوهش و عزم راسخ در جهت توسعه علمی و کارآمد، تولیدات دانش بنیان و رفع مطالبات جامعه در حوزه های مختلف مبادرت ورزند. امیدوارم در سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" محور فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش در جهت تحقق این امر معطوف گردد، به طوری که برنامه ریزی و هدف گذاری منتهی به اثربخشی هرچه بیشتر گردد و شروع دوباره سال تحصیلی همراه با تحقق امیدها و آرزوهای بزرگ برای جامعه علمی کشور علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی و نویدبخش رسیدن به قله های رفیع علم و دانش در عرصه های ملی و بین المللی باشد. فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی





تقویم آموزشی نیم سال اول سالتحصیلی 96-97آموزشکده فنی وحرفه ای سما واحد خلخال

پیروبخشنامه شماره 10/22843مورخ96/04/21تقویم آموزشی نیم سال اول سالتحصیلی 96-97آموزشکده فنی وحرفه ای سما واحد خلخال به شرح ذیل اعلام می گردد. دانشجویان محترم لازم است طبق تقویم اعلامی نسبت به ثبت نام وانتخاب واحد وشرکت درکلاسهای آموزشی اقدام نمایند.بدیهی است خارج از برنامه اعلامی هیچگونه خدمات آموزشی انجام نخواهد شد. ثبت نام وانتخاب واحد:96/06/12لغایت 96/06/22 شروع کلاسها:96/06/25 حذف واضافه:96/07/10لغایت96/07/13 پایان کلاسها:96/10/14 برگزاری امتحانات:96/10/16لغایت96/10/28










<< آخرين 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 نخستين >>